لطفا اگر کاربر شبکه اجتماعی کافه هستید تا آخر و بدون عجله بخونید و بعد لطفا اگر نظری داشتید اینجا اعلام کنین.


روز اولی که نسخه آزمایشی کافه منتشر شد اصلا قابلیتی برای مسدود کردن کاربرها توش لحاظ نشده بود. کافه برای جملکی‌ها ساخته شده بود و اصلا فکرش رو هم نمی‌کردم نیازی باشه کسی رو از استفاده کردن از کافه منع و محروم کنم!

ثبت نام کافه رو هم صرفا بر اساس اسم و ایمیل و کلمه عبور تایید می‌کردم تا هرکسی بدون هیچ دردسری وارد کافه بشه و ازش استفاده کنه


متاسفانه همون روز اولی که کافه منتشر شد یک کاربرنما هم از این سادگی سوء استفاده کرد و با مسخره کردن من و کافه (که یک برنامه نو پا و با امکانات اولیه‌ی ساده بود) شروع به فرستادن متن‌های غیراخلاقی و توهین کرد. بعد از تذکر دادن به ایشون شروع کرد به تهدید «هک کافه»!


اونجا بود که فهمیدم چه اشتباهی کردم که قابلیت مسدود کردن اضافه نکردم! بلافاصله کمتر از یک روز بعد قابلیت مسدود کردن اکانت رو اضافه کردم، اما متاسفانه این دسته از کاربرهای بی اخلاق حتی بعد از مسدود شدن از اونجایی که ایمیل نیازی به تایید نداشت ایمیل جعلی وارد می‌کردن و دوباره به کافه برمیگشتن و شروع میکردن به فحاشی! اینبار خیلی بیشتر و از سر لج!


مدت‌ها بعد قابلیت مسدود کردن دستگاه رو اضافه کردم و افرادی که مسدود میشدن به طور کلی از حضور در کافه محروم میشدن. افرادی هستن که به مسدود شدن دستگاه معترض هستن اما بر اساس تجربه‌ای که داریم این کار بیشتر به صلاح کافه و کاربرانه!


در ابتدا چیزی به اسم تنبیه برای کاربران وجود نداشت! اما هر بار متخلفان بی لیاقتی خودشون رو از بخشش ثابت کردن و قوانین ما طوری تغییر کرد که تمامی مسدودی‌ها بدون بازگشت شدن!


حالا چند نکته قابل تامل:

گاهی توی یک مدت کوتاه مجبور به مسدود کردن عده‌ای به طور جمعی شدیم و این روی جو کلی کافه تاثیر منفی گذاشت و اما بد نیست با برخی از واکنش‌های دوستان اون متخلفان آشنا بشین:


عده ای معتقدن توی کافه پارتی بازی میشه و مسدودی ها بر اساس قانون نیست، از نظر شما مبنای پارتی چیه؟

🔸گاها وجود داشته افرادی مسدود شدن که حامی مالی کافه بودن! شاید از روز اول دلیل حمایتشون این بوده که قانون رو بخرن! به هر حال این دسته افراد بیشتر از همه بعد از مسدود شدن به لج میفتن، مورد داشتیم ۵ هزار بعد از مسدود شدن به حساب کافه  ریخته بود و میخواست رشوه بده اما چون آزاد نشده بود تا ۱ ماه توی تمام شبکه های مجازی مینوشت کافه پولمو خورده

البته ما خبر داریم اما اهمیتی نمیدیم!


اگر مبنای پارتی پول نیست پس چیه؟


🔸گاها وجود داشته که گفتن پارتی بازی بر اساس رفاقته، ما حتی ناظرانی داشتیم که به دلیل تخلف مسدود شدن! پس دقیقا از کدوم رفاقت حرف میزنید؟ هیچوقت این ادعا ثابت نشده و هیچکس تا حالا ایمیلی که این تخلف رو از سمت ناظرها نشون بده نداشتیم. در صورتی که متخلفی با یکی از ناظرها دوست باشه دلیلی نداره با بقیه هم باشه! پس اگه حتی یکی از ناظرها سعی به دور زدن قانون داشته باشه (که البته اینطور نیست)، بقیه ناظرها کارشون رو به درستی انجام میدن و کوتاهی بقیه رو جبران میکنن، پس این مورد هم به طور کلی رد میشه!

🔸بحث‌ها و جنجال‌های فوتبالی هیچوقت تمومی ندارن، خصوصا زمان دربی‌های پایتخت عده ای شروع به ایجاد حاشیه و توهین و تحقیر تیم مقابل میکنن، کُری خوندن و طرفداری هیچ عیبی نداره و نیاز جوون‌هاست، اما توهین و تحقیر خلاف قانون و با اون شدیدا برخورد میشه. موردای زیادی داریم بعد مسدود شدن طرفدار تیم x ، دوستان اون توی کافه مینوشتن مدیر طرفدار تیم y بوده! جالب‌تر اینکه طرفداران تیم y فکر میکنن مدیر طرفدار تیم x هست. البته روی هر دو نوع متخلف سیاه!

🔸یکی از جالب‌ترین نوع مردم افرادی هستن که متاسفانه دچار بیماری «خود مهم پنداری» شدن. چند وقت پیش اتفاقی توی کامنت‌ها دیدم طرف نوشته بود «منو چندبار مسدود کردن و دوباره برگشتم، مسدودم کنن بازم برمیگردم. یه زمانی موی دماغ مدیر شده بودم و همه‌ی اکانتامو مسدود میکرد و شب روز واسش نداشته بودم»

حالا جالب اینجاست که من اصلا طرف رو نمیشناختم که بخواد یه زمانی موی دماغ من هم شده باشه!!! چرا برای خودتون دشمن جعلی میسازین و با اون تو ذهنتون میجنگین!

🔸طرف با ایمیل تعهد به قانون آزاد شده باز مسدود میشه دوباره ایمیل تعهد میزنه، بدونید این ایمیل دیگه هیچ ارزشی نداره! کاربران زیادی بودن با ایمیل تعهد آزاد شدن و قانون شکنی کردن! تجربه نشون داده اگر بخششی توی برخورد وجود نداشته باشه و برعکس، با جدیت برخورد کنیم نتیجه بهتری داره! میگن مدیر خیلی خشک و سرد و جدی با کاربرها برخورد میکنه، با اینکه رسمی با همه برخورد کردیم اما بازم عده ای اونقدر مثل پسرخاله خودمونی بازی در میارن بقیه فک میکنن رفیق بازیه، وای به حال روزی که کوتاه بیایم و با همه جور باشیم.


خواسته من از همه اینه الکی با ما و ناظران یا کاربران و دوستانتون حاشیه‌ای ایجاد نکنین که مجبور به مسدود کردنتون بشیم. هرچی کافه شلوغ تر‌ و در عین حال صمیمی تر و آزادتر باشه ما هم خوشحالتریم. پس خودتون به خودتون نظارت داشته باشین تا مجبور نشیم با اجبار و تنبیه اون رو به شما غالب کنیم و هم خودتون ناراضی بشین هم ما و دوستانتون...


🔺 آخرین حرفم ربطی به مطالب گذشته نداره، و فقط تاکیده به چیزی که شاید فکرش رو نکردین

کافه توی چند سالی که وجود داشته فراز و نشیب های زیادی رو تجربه کرده. طبیعتاً من به عنوان سازنده برنامه نیت از هر کاری که انجام دادم بالا بردن کافه بوده نه سقوط اون! حالا کار من اشتباه بوده یا درست بگذریم، اما صلاح اون رو خواستم و این بدیهیه و حتی افرادی که این چند سال با ما دشمنی کردن هم این رو میدونن و نیازی به اثباتش ندارم! پس اگر شما هم صلاح کافه رو میخواید اما فکر می‌کنید کن کار اشتباهی انجام دادم باید اول خودتون رو ثابت کنید! با توهین (به اسم انتقاد) مسلما هیچ کسی به حرف شما گوش نمیده، انتقاد سازنده همیشه شنونده داره و ما هم پذیرای اون هستیم.

و البته در انتها بابت اختلال و قطعی‌های چند روز اخیر کافه جمله عذرخواهی می‌کنیم. مجبور به انتقال سرور بودیم و این علاوه بر کم کردن کیفیت و سرعت کافه جمله، اعصاب و وقت ما رو هم نابود کرده بود و برای راه اندازی مجدد سرور دردسرهای زیادی کشیدیم. اما ان‌شاءالله دیگه این مشکل و اختلال‌ها وجود نداره و میتونیم به انتشار نسخه‌های جدید بدون دغدغه‌ی سرور ادامه بدیم.


از این که حوصله کردید و این متن رو خوندید متشکریم. پاینده باشید.


با احترام، سینا مرادی / برنامه نویس سامینتک - کافه جمله