خسته شدم از بس خاطرات تلخمو روی دفتری به اسم مرگ‌نامه‌ی سام نوشتم. میخوام قسمتاییش که قابل استفاده ی بقیه‌س رو روی وبلاگ بنویسم.

درگیری های ذهنمو، دردا و سختی ها و اگه خاطره‌ی خوبی هم وجود داشت همینجا بدون پرده بنویسم.


قبلا توی سامینتک یه مطلب گذاشته بودم در مورد این که برنامه نویسی پسرا بهتره یا دخترا!

نتیجه این شده بود که تعداد برنامه نویسای خوب پسر، بیشترن ولی دلیلی بر این نیست که برنامه نویسی مخصوص پسراس!

الان میخوام دلیلشو بگم. دلیل این که تعداد برنامه نویسای پسر (مخصوصا در سطح دانشگاه که اغلب شروع دوران برنامه نویسی خیلی هاست) بیشتره چیه!!

بازم حقیقت تلخ، شاید تلخ ترین حقیقتی که توی زندگی من وجود داره، تجربه ی شخصی خودم:

مدتیه که من با دانشجوهای تازه وارد برنامه نویسی سروکار دارم. وقتی به تمریناشون و راه حلی که رفتن نگاه میکنم یه چیز دائما توجهمو جلب میکنه

این که یه سری از پسرا دارن جوابو برای دخترا کپی میکنن (به اصطلاح خودشون فقط دارن برای دخترا توضیح میدن)

این پسرا تمام تلاششونو توی برنامه نویسی میکنن تا دخترا به اونا محتاج باشن! و صد البته این مطلب توی ایران بیشتر وجود داره و این تلقین توی ایران شدتش خیلی زیاده. (اگه توجه کرده باشین توی فیلمای خارجی نقش هکر و مخ کامپیوتر رو معمولا یک خانوم بازی میکنه!!! پس حداقل این تلقین توی خارج کمتر از ایرانه که برنامه نویسی مخصوص پسراس)

با وجود این تلقین بعضی از پسرا کم کم خودشون رو به جای خدای برنامه نویسی جا میدن و بقیه به ناچار مجبورن به اونا رجوع کنن و به خاطر تلاش کمترشون فاصله ی برنامه نویسی پسر و دختر زیاد میشه.

دخترهایی که تلاششونو میکنن خوش خط بنویسن تا بقیه بیان از اونا جزوه بگیرن هم باشه!!! به نظرتون شما دستگاه تایپ بقیه این؟

خلاصه این که بین دانشجوهایی که از اونا تمرین تحویل میگیرم، درصد برنامه نویسیای خوب دختر از پسر بیشتر بوده، چون هنوز اول راهن، هرچی بگذره آمار برعکس میشه!!!

واقعا باید به حال این چنین جامعه ای تاسف خورد که معیار خوب و بد بودن توی هر زمینه ای صرفا برای جذب جنس مخالفه


منم به خودم میگم برنامه نویس، شاید بگین پس تو هم هدفت جذب جنس مخالف بوده! آره شاید حق با شماس! احتمالا من از ده سالگی !!! که برنامه نویسی رو شروع کردم هدفم همین هدفای ش/ه/و/ت آمیز پسرا بوده!!!

واقعا برای این جامعه، ایران و ایرانی متاسفم ! (دور از جون معدود افرادی که هنوز خون انسان و انسانیت توی رگهاشون جریان داره)


Sina Moradi - A Programmer